Pressemeddelelse - Tysk orden til Doris Jebsen

Verdienstkreuz am Bande an Doris Jebsen forstør billede Verleihung des Verdienstkreuzes am Bande an Doris Jebsen durch Botschafter Claus Robert Krumrei (© Bund Deutscher Nordschleswiger)

Pressemeddelelse, 4. april 2017

Tysk orden til Doris Jebsen

Den 6. april 2017 overrækker den tyske ambassadør Claus Robert Krumrei den tyske orden ”Verdienstkreuz am Bande des Verdienstordens der Bundesrepublik Deutschland“ (svarende til Dannebrogordenens Ridderkors) til Doris Jebsen. Overrækkelsen foregår i Haus Nordschleswig i Aabenraa.

Doris Jebsen har igennem mange årtier engageret sig frivilligt for det tyske mindretal i Danmark med fokus på især kulturområdet.

Desuden har hun i mange år været frivilligt bestyrelsesmedlem i ”Verein für Deutsche Kulturbeziehungen im Ausland” (VDA), som er en forening, der fungerer som kulturelt bindeled mellem Tyskland og tyskere i udlandet. Den dag i dag støtter Doris Jebsen uddannelsesinstitutionen ”Bildungsstätte Knivsbergs” arbejde med stor interesse og stort engagement. Og som initiativtager og protektor for fonden ”Jugendmusikfond”, der blev etableret i 1994, har hun siden dengang været med til at støtte begavede unge musikere fra det tyske mindretal.

Det er også værd at fremhæve, at Doris Jebsen i mange år har ydet et stort arbejde i mindretalsorganisationens kulturudvalg, hvor hun bl.a. har arrangeret kulturrejser til Tyskland for det tyske mindretal. Gentagne gange har Doris Jebsen også ydet en indsats for et kulturelt samarbejde på tværs af grænsen især på teaterområdet. Hendes frivillige arbejde strækker sig således langt ud over det tyske mindretal i Danmark og de dansk-tyske relationer i grænseområdet.
For sit engagement igennem mange årtier og sin fremragende indsats for det dansk-tyske forhold modtager Doris Jebsen den tyske orden ”Verdienstkreuz am Bande des Verdienstordens der Bundesrepublik Deutschland”.

Tysk orden til Doris Jebsen

Verdienstkreuz am Bande an Doris Jebsen